Jaké jsou druhy ekologických pohonů na trhu?
NABÍDKA POHONŮ OD TOYOTY
DALŠÍ EKOLOGICKÉ POHONY NA TRHU
Co je to full-hybrid?
Součástí plného hybridního pohonu Toyoty jsou:
- účinný benzínový motor,
- planetová převodovka s elektromotorem a generátorem,
- vysokonapěťová baterie,
- řídicí jednotka s invertorem a konvertorem.
Všechna tato zařízení spolu stále automaticky spolupracují za účelem dosažení optimálního toku energie pro co nejefektivnější jízdu. Full-hybrid tak může používat výhradně elektromotor, jezdit jen na benzín, anebo používat oba zdroje současně. Nejdůležitější však je, že elektromotor rekuperuje energii vznikající při brždění a její přebytky ukládá v akumulátoru, který tak není vůbec potřeba nabíjet.
Benzínový motor
Planetová převodovka s elektromotorem a generátorem
Vysokonapěťová baterie
Řídicí jednotka s invertorem a konvertorem
Mimořádně efektivní, dynamická a účinná benzínová jednotka od Toyoty, která pracuje v Atkinsonově cyklu, zajistí potřebný výkon za jakýchkoli jízdních podmínek, přičemž souběžně dodává energii do generátoru a dobíjí tak baterii. Benzínové motory od Toyoty ze série Dynamic Force nabízejí nejlepší termodynamickou účinnost ve své třídě – až 40 %, jejímž efektem je nízká spotřeba pohonných hmot v hybridním režimu.
Kompaktní planetová převodovka rozděluje výkon mezi benzínovým a elektrickým motorem a umožňuje současně pohánět kola a dobíjet akumulátor pomocí generátoru. Nahrazuje klasickou převodovku a poskytuje nekonečno rychlostních stupňů, dle aktuálních podmínek na silnici. Díky ní přenáší elektromotor maximální točivý moment na kola a rekuperuje energii z brzdění.
Lehký a nevelký hybridní akumulátor od Toyoty představuje trakční baterii nejnovější nikl-metal-hydridového (NiMH) nebo lithium-iontového (Li-ion) typu. Nevyžaduje nabíjení, neboť tento proces je vždy automatický, během zpomalování a brzdění, v případě potřeby také pomocí generátoru s využitím benzínového motoru.
Řídicí jednotka v hybridním systému plní klíčovou funkci při předávání proudu mezi akumulátorem a pohonnou soustavou. Invertor s „boost” konvertorem na straně jedné straně přeměňuje mechanickou energii z elektromotoru na stejnosměrný proud do baterie, na druhé straně adaptuje napětí dodávané elektromotoru, aby se zvýšila jeho účinnost. Možnost zvýšení napětí z úrovně řídicí jednotky značně ulehčuje baterii, která tak může být lehčí a menší.
Nejzásadnější parametry hybridů
Vysoké napětí
Nízká intenzita proudu
Silný elektromotor
Funkční soustava invertoru
Automobil je díky němu poháněn nízkou intenzitou proudu, což přináší řadu výhod (viz: nízká intenzita proudu). Vysoké napětí systému navíc umožňuje dosahovat vysokého maximálního výkonu elektromotorů, takže je pohon dynamičtější a jízda na elektrický motor je možná i při vysokých rychlostech
Nosičem náboje a hlavním zdrojem rizika spojeného s používáním elektroinstalací není vysoké napětí, nýbrž proud. Pro zvýšení bezpečnosti a vzhledem k efektivitě a odolnosti pohonu musí být intenzita proudu v systému co nejnižší. Nízký proud garantuje menší ztráty na vinutí a tedy i pomalejší vybíjení trakční baterie. Nízká intenzita proudu navíc snižuje riziko přehřátí systému a poruch hybridní soustavy, vyžaduje i menší průměr vodičů v instalaci a snižuje tak náklady a hmotnost systému.
Elektromotory se vyznačují vysokým točivým momentem dostupným od prvního okamžiku. Abychom však mohli hybridní systém používat nejen ve městě, ale i na delších cestách, musí být vozidlo vybaveno elektromotorem o vysokém výkonu, který zvládne odpor zvyšující se spolu s rychlostí. Rychlost otáček takového motoru navíc musí být dostatečná, aby se automobil mohl pohybovat v bezemisním režimu, např. na rychlostních komunikacích.
Je srdcem hybridního systému, které umožňuje průtok energie mezi trakční baterií a elektromotory. Střídač mění stejnosměrný proud (z trakční baterie) na střídavý (potřebný k napájení elektromotoru) a vykonává tuto činnost v opačném směru během nabíjení baterií. Zásadní je, aby byl tento systém spolehlivý a fungoval velmi rychle, protože musí zvládnout podmínky na silnici, které se každou chvíli mění. Pokud je soustava střídače navíc vybavena dalším konvertorem typu „boost”, je možné zvýšit napětí v elektromotoru. Lze tak zmenšit proud, ale i napětí baterií, a tedy i její rozměry a hmotnost.
Co je plug-in hybrid Toyota?
Plug-in hybrid má všechny výhody full-hybridu a navíc i větší dojezd na samotný elektromotor. Lze ho dobíjet z externího zdroje energie. Mezi modely tohoto typu patří dynamická Toyota RAV4 Hybrid Plug-in a Toyota Prius Plug-in Hybrid.
Co je to vodíkový pohon?
Elektrický pohon s vodíkovými palivovými články, který vypracovala Toyota, vytváří energii reakcí vodíku a kyslíku. Jediný vedlejší efekt představuje čistá voda. Tento proces je navíc kontrolován hybridní technologií, takže lze rekuperovat a skladovat energii vzniklou během jízdy a při brzdění. Vodíkový pohon je již dostupný v sériově vyráběném modelu Toyota Mirai.
CO JE TO ELEKTRICKÝ POHON?
Svůj první hybridní model uvedla Toyota již před 25 lety. Díky bohatým zkušenostem, které získáváme na vozovkách celého světa, jsme schopni vytvářet stále lepší elektrifikované modely. První elektromobil od Toyoty nové řady bZ prošlapává cestu budoucím generacím elektromobilů, které budou následovat. Nový model spojuje robustní vnější design agilního modelu SUV s nejlepším pohonem všech kol v dané třídě.